גנית פרג

ניתן למצוא שלל דברים חיוביים ושליליים לומר על הדור של היום, אך בדבר אחד ניתן להיות בטוחים: דור ההורים של היום שונה ממה שאנו כילדים הכרנו, וזאת כי כיום ההורים הרבה יותר מעורבים אך גם עובדים הרבה יותר, הרבה יותר בוחנים כיצד לנהוג אך גם הרבה יותר מוצפים במידע שמגיע מהמדיה – כך שלא מעט סימני שאלה מתעוררים. מכאן שאם נוסיף למשוואה את העובדה שכיום אין בושה לשאול ואף אנשים גאים לבקש עזרה, נבין מדוע פותחו הדרכות להורים, קורסים שמסייעים לחבר בין שני הקטבים ושמעניקים להורים כלים חשובים להתמודדות מאתגרת במגוון מצבים.

הרצון להעניק את הטוב ביותר

ראשית חשוב להבהיר שפנייה אל הדרכת הורים אינה משולה להודאה בכישלון אישי, אלא יש להסתכל על הסיטואציה הפוך, להבין שפנייה להדרכת הורים נובעת מהרצון לעשות כל מאמץ אפשרי על מנת להעניק את החינוך והיחס הטוב ביותר לילדינו, כאשר פה נוסיף ונחדד שאין צורך לחכות למשבר מהותי, אלא מספיק שמרגישים שהשיטה הנוכחית אינה עובדת, או שהתקשורת אינה מספיק יעילה, בכדי להפיק תועלת רבה מהדרכה.

להביט על הסיטואציה מעיני הילד

יש הורים שפונים אל הדרכת הורים כאשר הילד מתקשה לישון, כאשר הילד אינו מקשיב להם, או כאשר הילד מתקשה להיגמל וכדומה, אך באופן כללי יש להיעזר בהדרכה כאשר מבקשים להכיר שלל טיפים יעילים וכאשר מבקשים להבין כיצד ילדים חושבים ורואים את הסיטואציות השונות.

מענה לפגיעה בזוגיות

לצד הקושי שחווים אל מול הילדים, גם לא פעם קיים קושי בתוך המערכת הזוגית, וזאת כי הורה אחד חושב שיש לנקוט בשיטה חינוכית אחת ואילו ההורה השני חושב שיש לנקוט בשיטה חינוכית שנייה, וכיוון שנושא חינוך וגידול ילדים כה חשוב, פערים אלו עשויים להוביל למשברים בזוגיות, ועל כן מומלץ להירשם להדרכה – בין היתר על מנת לפתור את הקושי הזוגי.

לקריאה נוספת בנושא: מה עושים שהזוגיות נפגעת מבעיות השינה של הילד?

פעילות זוגית

כאשר מחליטים לקבל עזרה, בעצם זוכים להיחשף לדעה ניטראלית ומקצועית, להציף את התפיסות שלנו באווירה מכילה ונעימה ואף זוכים לרקום ביחד שיטת חינוך חדשה, וזאת לאחר שהבנו מה נכון, מה עדיף ולאן ניתן לשאוף כאשר פועלים כמקשה אחת. מכאן שאין צורך לחכות לקושי מהותי, אלא כל זוג הורים צריך להיות מודע לעובדה שהעזרה מצויה במרחק נגיעה, במיוחד כאשר הדרכות בתחום פועלים בכל רחבי הארץ. מכאן שבמקום לצאת לדייט בעוד מסעדה, נצלו את הזמן הפנוי עבור עשייה משמעותית, הן במובן המשפחתי והן במובן הזוגי.

האחריות מחייבת

אנו ההורים נושאים באחריות רבה כלפי היקרים לנו מכל – הילדים שלנו. אי לכך ממש כפי שאנו בודקים בקפידה מה הם יאכלו, היכן הם ילמדו, מיהם החברים שלהם וכמה זמן הם יראו טלוויזיה, כך גם יש לנו אחריות שהם ישהו בבית שמכיל אווירה מכילה, חברית ומטפחת. מכאן שאם מרגישים שהאווירה בבית בעיקר כעוסה, ושבמקום לבלות אחה"צ נעים עם הילדים אנו בעיקר שולחים אותם לעונשים לא יעילים, חשוב להבין שהשינוי צריך לנבוע מאתנו, וכאשר לא יודעים כיצד לפעול – יש לקבל אחריות ולהשיג עזרה. מכאן שגם אם ההשתתפות בהדרכה עולה כסף, מוטב להבין איזו תועלת היא מבטיחה, תועלת שאין לה מחיר.

שירות פסיכולוגי

לא חסרים מקרים שמצריכים מעורבות של איש מקצוע כגון פסיכולוג, אם כי הילד חווה משבר אישי, מגלה סימני כעס קיצוניים, מפתח חרדות, סובל מהפרעות אכילה וכדומה. עבור מקרים מעין אלו ניתן ללכת לפסיכולוג, אך גם ניתן ללכת להדרכת הורים, וזאת כי יש הדרכות שמשלבים היבטים פסיכולוגיים, וכיוון שאנו ההורים מכירים את הילד שלנו טוב יותר מכולם וכיוון שאנו ההורים הכי זמינים עבור הילד שלנו, חשוב שנחזיק בכלים מעשיים ופסיכולוגיים, כך שיצוץ הקושי נדע כיצד להגיב, ולו על מנת להעניק עזרה ראשונה. פה נחדד שרצוי לבחון כל מקרה לגופו, לעיתים אין תחליף לאיש מקצוע.

לקריאה נוספת בנושא: ילדים סוערים

להישאר בתוך הכלים

לא מעט הורים מעידים שכאשר הם נכנסים לפינה עם הילד, לא רק שהם לא מצליחים לפתור את הבעיה ולא רק שהילד אינו מפיק מהתגובה תועלת, אלא בנוסף לכל הם עצמם יוצאים מהכלים, עובדה שמובילה אותם לחוש חוסר הערכה עצמית ופשוט להתאכזב מרמת התגובה שלהם. מכאן שאם מבקשים לחוש טוב מהתפקוד שלנו כהורים, רצוי לקבל כמה כלים לשיפור ההתנהלות, ופה הדרכת הורים מעניקה מענה נקודתי – לא רק עבור הילדים, לא רק עבור המערכת הזוגית, אלא גם עבורנו ההורים שמבקשים לחדול להיות מתוסכלים והרבה יותר בשליטה. אין זמן? זמן הנו תירוץ, אם רק רוצים זמן הוא בנמצא!