גנית פרג

חופש בתוך גבול

מאת גנית פרג

תארו לכם שהחופש הגדול היה מתחיל ככה פתאום בלי הכנה מראש ולא היה לכם מושג מתי ואם הוא אמור להסתיים…. מלחיץ אה?

המילה חופש הנה מבלבלת כיוון שמצד אחד פירושה "אפשרות לפעול ללא מגבלות" ומצד שני גבול שומר עלינו, כשאנחנו יודעים דברים מראש זה מרגיע אותנו וכשהדברים אינם מוגדרים ומכאן גם אינם צפויים זה עלול לגרום למצבי סטרס.

עכשיו נסו להיכנס לנעלי הילדים, הם הולכים לישון מתי שרוצים, קמים מתי שרוצים, אוכלים מה ומתי שרוצים וכן הלאה, נשמע כיף גדול? אז זהו שלא….

הורים רבים רואים בחופש הגדול תקופה בה אפשר להרפות ולשחרר חוקים וגבולות, וכיוון שזו המחשבה איתה מגיעים, הילדים מרגישים נוח יותר לבדוק את הגבולות ולנסות לשנותם.

חופש נעים הוא חופש בתוך גבול, הוא היכולת שלנו לבחור מה אנחנו רוצים לעשות מתוך מגוון אפשרויות התחומות בגבול, כאשר אנחנו נוסעים לחופשה עם הילדים, רובינו מתכננים את הטיול מראש, מתי ניסע, מתי נחזור, איפה נישן ואיפה נהיה בכל יום, זה משרה רוגע.

חופשת הקיץ גם היא לשמחת כולנו מוגבלת, יש לה תאריך התחלה ותאריך סיום, אתם רוצים לעבור אותו בשלום? הציבו גבול!

נכון, זו חופשה ואפשר ואף רצוי להגמיש את הגבולות שאתם והילדים מכירים ממהלך השנה אך עדיין להציב אותם ולא פחות חשוב, להגדיר אותם קודם לעצמכם ולאחר מכן לילדיכם.

אז איך לעבור את החופש בשלום?

  •  שבו אתם ההורים והגדירו נקודות ציון חשובות במהלך היום כגון: שעת הליכה לישון, מספר ארוחות ביום (בוקר, צהריים, ערב), זמני מסכים וכן הלאה ורק אז שבו עם הילדים והגדירו.
  • חלקו את החופש למקטעים: זמני קייטנה, זמני סבא/סבתא, זמני חופשה משפחתית וגם זמני "שעמום"… חודשיים זה המון זמן ולכן החלוקה למקטעים מקלה.
  • חשבו על פעילויות משותפות, אם אתם עובדים ומתוכננים לקחת ימי חופש הגדירו אותם מראש ונסו לעשות חלוקה פחות או יותר של הימים הללו לפעילויות, אפשר ואף רצוי (בהתאם לגילאי הילדים) לשבת ולהחליט יחד איך מנצלים את הימים.
  • קחו לוח שנה או לוח מחיק ושרטטו את ימי החופשה וציינו את התכנון על גביו כך שכולם ייראו.
  • הכינו לוח תפקידים לכל אחד בחלוקה לפי ימים, החליטו על תפקידי הבית ושבו יחד עם הילדים כדי לאפשר להם לבחור תפקיד רצוי, חשוב לזכור לאפשר להם להחליף מדי פעם תפקידים (אגב, זה טיפ שמתאים לכל ימות השנה)
  • אפשרו מדי פעם חריגות מהשגרה, אם יום אחד לא יתאפשר שילכו לישון בשעה שמיועדת, הצהירו על כך מראש והבהירו כי זה חריג ומחר נחזור לשגרה או כשנחזור מהחופשה
  • אם יוצאים לחופשה של יום אחד או מספר ימים, שבו עם הילדים בבוקר והכינו אותם לקראת מה  הולך להיות היום, זכרו שידיעה מראש מפחיתה לחץ

לסיכום: חופשה יכולה להיות טובה, נעימה ואף אפקטיבית אם נדע להגדירה מראש ולתחום אותה. בוודאי שיהיו שינויים וחריגות מהשגרה וזה חשוב כי החיים לא תמיד צפויים אך בשביל שזה יקרה אנחנו צריכים שגרה שיהיה ממה לחרוג 🙂

החופש הגדול ביותר הוא הבחירה בתוך גבול!