גנית פרג

לאחרונה הגיעה פניה למרכז לילה טוב מהורים לילדה בת 5 שההתמכרות שלה זו אני…! כל לילה לפני (ומסתבר שגם באמצע) השינה היא מקשיבה לדיסק "חלום לי", היא רוצה לשמוע אותו שוב ושוב ושוב ואף פיתחה תלות בדיסק כדי להירדם. בעקבות כך פנתה אלי גנית פרג מנהלת מרכז לילה וביקשה ממני להתייחס למקרה כיוון שבכל יום מגיעים אליהם פניות מהורים לילדים שהתמכרו לדברים כאלו ואחרים וכיוון שאנו עובדות בשיתוף פעולה זה התבקש.

התמכרות אצל ילדים (כמו אצל מבוגרים) איננה בריאה, אפילו אם מושא ההתמכרות הוא חיובי ונפלא. הסיבה העיקרית לכך היא שהתמכרות יוצרת תלות ותלות מונעת עצמאות. וכשמדובר בילדים, עצמאות היא אחד הדברים החשובים והמשמעותיים ביותר שנוכל להעניק להם בכל התחומים. עצמאות מטפחת ביטחון, מחזקת את הדימוי העצמי ומעודדת ילדים לפעול, ליצור וליזום.

התמכרות נוצרת כתוצאה מרצון עז להשיג תחושה מסוימת. גם כשההתמכרות היא למשהו פיזי, כמו עישון לדוגמא, עדיין מדובר בתחושה שהסיגריות מייצרות. ישנם מחקרים רבים שמראים על כך שהתמכרות אף הולכת ומחמירה עם הזמן, וככל שאדם נשאר מכור יותר זמן כך גם יצטרך לצרוך כמויות גדולות יותר ויותר של מושא ההתמכרות כדי "להשביע" את הצורך. לכן ישנה חשיבות רבה לקטוע התמכרות מיד ברגע שמזהים אותה.

כאשר מדובר בהתמכרות "חיובית" כמו לספורט לדוגמא, המטרה אינה להפסיק אותה אלא למתן אותה ובעיקר לבטל את התלות בה.

לפניכם שלושה טיפים כיצד להפוך התמכרות (למושא חיובי) אצל ילדים לפעילות טבעית, מאוזנת ואף רצויה:

  1. "למה לא?!?" – כדי להחליש תלות שנוצרה אצל ילדינו עלינו קודם כל להסביר להם למה. טיפול בהתמכרויות הוא תהליך שדורש שיתוף פעולה ולעיתים אף התגייסות ומאמץ. כדי ליצור את כל אלו הילד צריך להבין מדוע הפעילות הזו (בתדירות הזו) לא טובה עבורו, ואיך מיתון של הפעילות הזו ייצור אותו שמח יותר, בוגר יותר ועצמאי יותר.
  2. "מתי ואיפה – כן…" – יצירת גבולות ברורים למקום והזמן בו כן ניתן לעסוק בפעילות. איסור מוחלט תמיד מגביר את הרצון והחשק "לעשות דווקא". ניתן לשמוע את הדיסק כחלק מטקס השינה אבל לא כחלק מתהליך ההירדמות ולא במהלך הלילה.
  3. "רק הפעם…" – התחלה טובה להחליש את התלות היא להוכיח לילד שהוא לא באמת זקוק לה. להזכיר כל מיני מקרים מהעבר בהם הצליח, או אם לדוגמא היכולת של הילד להירגע תלויה במוצץ, ברגע שנאסוף כמה הוכחות שבהן הצליח להירגע ללא המוצץ, כאשר הוא ידרוש אותו, נוכל להזכיר לו איך הוא נרגע יפה כשהיינו בגן השעשועים וגם אצל סבתא בלעדיו.
  4. ח"ח – חיזוקים חיוביים תמיד עובדים! יצירת טבלה עם מקום למדבקה או לציור J כאשר הילד עמד בהסכם, אין צורך בפרצופים עצובים כשלא עובד, אלא מיקוד חיובי עם פרס צנוע כשמגיעים ל10 פרצופים מחייכים (פרס לא צריך להיות "מסוק על שלט" או בית בובות!!! גם פעילות משותפת או אפילו לבחור מה אוכלים לארוחת הערב יכולים להיות פרס מצוין).
  5. לא להחליף תלות בתלות – הדאגה הגדולה ביותר של המפסיקים לעשן היא השמנה. המרה של התמכרות אחת באחרת היא תופעה מאוד שכיחה, כדי להימנע ממנה כדאי להמשיך בפעילות ולא לקטוע אותה, אלא למצוא את התדירות הרצויה וכך להפוך אותה לחלק מסדר יום בריא ומאוזן של הילד.

לסיכום, התמודדות עם התמכרות ותלות היא עניין רציני שדורש כח רצון, סבלנות והרבה אורך רוח. וככל שנהיה אנחנו ההורים רגישים וערניים יותר לגביי הצורך והתלות של ילדינו בדבר מסוים, כך נוכל לסייע להם להיפטר מהתלות ולמתן את הצורך ביתר קלות. וכמובן שהדרך הטובה והמחזקת ביותר לעשות זאת היא לעזור לילדנו למצוא את הכוחות והפתרונות בתוכו, בעזרת המחשבות והדמיון שלו.

וכשמדובר בהתמכרות לפני השינה – הנה עוד נקודת מבט חשובה על הנושא מפי גנית פרג – מפתחת שיטת 'לילה-טוב' להרגלי שינה בריאים: " ישנו הבדל בין טקס שינה ובין תהליך הירדמות, הורים רבים נוטים לבלבל בניהם, אם זה בהרדמה תוך כדי אוכל, במקום שאוכל יהיה חלק מטקס השינה הוא הופך לחלק מתהליך ההירדמות. גם הדיסק חלום לי נועד להיות חלק מטקס השינה, משהו שיסייע לילד שלכם להיכנס למוד של שינה ולאחריו לעשות את תהליך ההירדמות בעצמו אחרי שעשה את תהליך ההרפיה. לעיתים כשתלות מסוימת מתקבעת והופכת תנאי להירדמות, ילדים עשויים לדרוש אותה גם במהלך הלילה כאשר מתעוררים ומנסים להירדם חזרה…"

ועוד משהו חשוב… המטרה שלנו ב"חלום לי" היא לחשוף בפני ילדים והורים כלים חדשים, להכיר להם תנועות ומחשבות שעוזרות להירגע, לעודד שאילת שאלות שממקדות בחיובי ובטוב, להציג בפני ילדים דרך נעימה לעצום את העיניים במיטה ואפילו לבחור את החלום שלהם.
אנחנו נותנות את המפתח וכל אחד בוחר האם ואיך להיכנס דרך הדלת. להפוך את הדיסקים לאמצעי שבלעדיו ילד לא יכול להירדם יהיה כמו להפוך את המפתח למטרה. המפתח אינו המטרה אלא הכלי לפתיחת הדלת, המטרה היא כל מה שתמצאו ברגע שתפתחו אותה.

שני צוקרמן וגנית פרג

054-7751300

www.dreambow.co.il

וגם ב- facebook