גנית פרג

תינוק שישן בתנוחה עוברית הנו אחד מהמראות היותר ממיסים שקיימים, אך עבור הורים רבים מראה זו הנה משאלת לב, וזאת כי התהליך עשוי להיות מאתגר במיוחד, פשוט כי הקונספט של חיבוק ולמיטה לא מתיישב אצלו – הוא מעדיף להירדם על הידיים, ואם ניתן אז גם להישאר על הידיים. מכאן שיש להכיר בעובדה שבבתים רבים נושא השינה של תינוקות מאוד מעיק ומרתיע, ועל כן טוב לדעת שישנו פתרון, פתרון שמצריך השקעה, סבלנות והקפדה.

אני רוצה לישון והתינוק לא  – מה עושים?

הורים רבים מציפים את הכמיהה לישון לילה רצוף, אך לתינוק יש תכניות אחרות עבורם. תסכול זה הוביל את גנית פרג לפתח את שיטת 'לילה טוב', שיטה שמותאמת לקהל הישראלי ולעידן המודרני בכלל שבשל כך הפכה למצליחה ביותר במדינות רבות בעולם וזוכה לאחוזי הצלחה מאוד גבוהים.

שיטת לילה טוב

מדובר בשיטה היחידה שמתחייבת למענה מלא לבכי, כך שאט אט התינוק למד שהוא נמצא בסביבה בטוחה ומטמיע מהי עצמאות – כיצד להירדם ללא שום תלות, עובדה שבין היתר מובילה לשינה רצופה, כאשר אם התינוק מתעורר במהלך זמן השינה, הוא מצליח לחזור לישון לבד ללא שום עזרה. בנוסף, ייעוץ שינה לתינוקות מבית 'לילה טוב' מתחשב בתפקוד המשפחה המורחבת והוא מטמיע כללים חשובים שבעת הצורך יסייעו במגוון מצבים אחרים.

לקריאה נוספת על: שיטת לילה טוב

מדוע מענה תמידי לבכי חשוב?

אם תינוק בוכה סימן שהוא זקוק למשהו, ועל כן כה נכון להיות שם עבורו בכול רגע נתון. המענה התמידי יוצר אמון וביטחון מול ההורה ומאפשר לבנות התקשרות בטוחה.

לקריאה נוספת על: חשיבות מענה לבכי של הילד

מהי הירדמות עצמאית?

הירדמות עצמאית הינה המטרה שיש לשאוף אליה. עם הופעת סימני העייפות יש להתחיל בהקדם הניתן את טקס השינה, לאחל לילה טוב, להניח את התינוק במיטה ולפגוש אותו שוב למחרת בבוקר. אם אין זה המקרה, מדובר בבעיית שינה שדורשת טיפול.

כיצד נכון להרדים תינוקות?

אין נוסחה מדויקת וזאת כי כל תינוק הנו עולם ומלואו, לכל תינוק יש הרגלים אחרים, העדפות אחרות, חששות אחרים, סדר יום מעט שונה ואף מגוון פרמטרים משפיעים, כגון גיל, משקל, מצב בריאותי, גנטיקה, אופי, בשלות והרגלי שינה קיימים. בנוסף כל הורה הא שונה, בעל צרכים אחרים, מחשבות ואינטואיציות שונות אי לכך חשוב להיפגש עם יועצת שינה על מנת שזו תבנה תוכנית שינה אישית ותלווה את התהליך באופן שוטף ויומיומי עד לסיומו בהצלחה.

מאלו מהלכים להימנע?

הורים רבים מנסים להתאים את עצמם להתנהלות של התינוק, וכאן אנו באים לומר שגישה זו אינה נכונה, כי גם אם התינוק מתקשה לישון אין לוותר לו – הוא כן זקוק לשינה. בנוסף, טעות לחשוב שאם דוחים את שעת השינה זוכים לשעת קימה יותר מאוחרת ולשינה יותר רצופה. ברגע שמזהים סימני עייפות יש להשכיב את התינוק לישון, כל דחייה תקשה עליו להירדם ועשויה דווקא להביא ליקיצה מוקדמת בבוקר. כמו כן, אין להאביס את התינוק לפני השינה, קיבה מלאה לא תסייע, ואף יש מצב שתזכו בתוצאה הפוכה.

כיצד מזהים סימני עייפות?

תינוק עייף יראה סימנים, סימנים שיש ללמוד. יש תינוקות שמשפשפים את העיניים, יש תינוקות שמושכים באוזניים, יש תינוקות שמופיע להם אודם באזור הגבות, יש תינוקות שנכנסים לחוסר שקט, יש תינוקות שמפהקים וכדומה. ברגע שמבחינים בסימנים, יש להשכיב את התינוק לישון.

כמה תינוק צריך לישון?

  • בין 8 ל12 חודשים רצוי לישון כ14 שעות שמחולקות לשנת לילה, פלוס שתי תנומות במהלך היום.
  • בין 12 ל18 חודשים רצוי לישון בין 13 ל14 שעות ביממה, כולל תנומה אחת (או שתיים) במהלך היום.
  • בין 18 ל24 חודשים רצוי לישון כ13 שעות, כולל תנומה אחת במהלך היום.
  • בין 3ל 4 שנים רצוי לישון כ12 שעות, ללא תנומת יום.
  • בין 4ל 5 שנים רצוי לישון כ11-12 שעות, ללא תנומת יום.
  • בין 5ל 8 שנים רצוי לישון כ11 שעות, ללא תנומת יום.
  • בין 8ל 10 שנים רצוי לישון בין 10 ל 11 שעות, ללא תנומת יום.

האם נכון לשלב בין אוכל לשינה?

מומלץ להפריד בין אוכל לשינה, משמע אין להרדים תוך כדי הנקה ואין להרגיל את התינוק לאכול בקבוק בכול פעם שהוא מתעורר (כמובן שיש להתחשב בגיל). נוסף לכך, אין להחליף את בקבוק האוכל במים – המטרה היא למנוע תלות בגורם חיצוני.

חשיבות טקס השינה

טקס השינה מסייע לילד להבין מתי נגמר היום ומתי מתחיל הלילה, השלב שבו הוא הולך לישון. אי לכך חשוב לבנות טקס שינה קבוע שמורכב מכמה שלבים, למשל ארוחת ערב, אמבטיה, סיפור ולמיטה, כאשר רצוי להימנע ממשחק ומעודף גירויים, הפחתת גירויים הדרגתית תוביל לרגיעה ותעודד הפרשת מלטונין (הורמון השינה) שתסייע בהירדמות

הקשר שבין שנת יום לשנת לילה

תינוקות הם חכמים ועל כן חשוב ששיטת השינה של היום תהיה זהה לשיטת השינה של הלילה (למשל בשני המקרים אין להרדים על הידיים), כאשר היא עם ההורים (פחות ישפיעו הרגלים שיתבססו בגן/מטפלת) אם כי כן יש לסגל טקס אחד עבור שנת הבוקר וטקס שני עבור שנת הלילה – על מנת למנוע בלבול ולהשיג מסגרת.

לקריאה נוספת על: הרגלי שינה לתינוקות

מתי מוותרים על שנת הבוקר?

כאשר הילד מעל לגיל שנה וכמה חודשים יש לתת לו לבחור האם לישון בבוקר. כך למשל אם הוא מתקשה להירדם, או מקצר באופן משמעותי את שנת הבוקר, נראה שהוא בשל לוותר על שינה זו.

למה ניתן לצפות?

ממש כשם שהתהליך מותאם באופן אישי לכל ילד, כך גם התוצאה הסופית ייחודית, כאשר ברוב המקרים התוצאה מושפעת מהמטרה שההורים מציבים. כך למשל יש הורים שמסתפקים בעובדה שהתינוק הפסיק לקום בכול שעתיים ויש הורים ששואפים ללילה רצוף, והם אכן מגיעים ליעד, ולו כי הם מוכנים להתמיד והתינוק משתף פעולה. מה שבטוח, התוצאה הרצויה היא הירדמות עצמאית של הילד

כיצד מתמודדים עם רגרסיה?

רגרסיה היא חלק בלתי נמנע מהשגרה, וזאת כי תמיד ישנם חגים, חופשים, מחלות, שלבים חדשים בהתפתחות וכדומה – שלבים שמוציאים מאיזון ועשויים לגרום לבלבול, אך כל עוד ההורה מתמיד בהרגלים, הוא יגלה שהרגרסיה זמנית ותוך יומיים שלושה הילד יחזור לשגרת שינה.