גנית פרג

על הקשר בין ADHD  ושינה

אני רוצה היום לכתוב על בעיה אמיתית וכואבת ונושא מאוד חשוב:
הפרעות קשב וריכוז והקשר שלהם לשינה. שינה של תינוקות, שינה של פעוטות ושינה של ילדים.  איך זה קשור אחד לשני? אני מניחה שאתם יכולים לשער אבל גם אם לא, מיד תדעו.
מכיוון שהפרעות קשב וריכוז בדרך כלל לא מאובחנות אצל פעוטות וילדים לפני גילאי גן ולפעמים גם לא לפני גיל בית הספר, אתם בטח שואלים את עצמכם: למה זה קשור בכלל אלי ולתינוק שלי? למה בכלל שאקרא את זה כבר היום?
אל תדלגו על הכתבה הזו. אולי לא תהיה לכך השפעה באופן ישיר כבר היום, אבל הסיכויים והקשר הקיים בין השניים, כפי שתיכף נראה, בהחלט יכולים להשפיע בעתיד וזה מתחיל כבר היום. בגילאים צעירים מאוד.
זה לא סוד שבעשורים האחרונים, עלה שיעור הילדים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז.
שיעור הילדים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז נמצא בעלייה מתמדת. במחקר שנערך באוניברסיטת נורת 'ווסטרן, שיקאגו, נמצא שב- 15 שנים האחרונות, שיעור הילדים שאובחנו נמצא בעליה של 66%!!!
בנוסף, נמצאו ראיות שמצביעות על כך שבעיות שינה של תינוקות, החל מהפשוטות ביותר ועד למורכבות יותר, יכולות להעלות את הסיכון להפרעות קשב וריכוז בעתיד.

אני לא מתיימרת לגעת בכל ההיבטים של הפרעות קשב וריכוז. ממש לא. קטונתי.
ליתר דיוק, אני רוצה להתמקד, איך לא, בהפרעות שינה והקשר שלהם או הסיכוי שלהם, לגרום להפרעות קשב וריכוז בעתיד. לצערי, לא צריך ללכת רחוק מדי בשביל למצוא את הקשר.
במחקרים אחרים שנעשו בנושא, נמצאה ההערכה כי בין רבע לחצי מהילדים (!) שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, סובלים או סבלו גם מהפרעות שינה.
מדובר על שיעור גבוה בהרבה משיעור הילדים שלא אובחנו עם בעיות קשב וריכוז.

אז על אילו סוגים של הפרעות שינה אנחנו מדברים?
1. שעות ערות לעיתים תכופות במהלך הלילה.
2. קשיים בהירגעות ובהירדמות בזמן השכבות.
3. תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (צורך עז להזיז את הרגליים המלווה בתחושה לא נעימה ברגליים בשעות מנוחה ושינה).
4. תופעת הברוקסיזם (חריקת שיניים).
5. בעיות וויסות חושי (רגישות מוגברת לשמיכות או יריעות, לאור, צליל, וכד').
6. דום נשימה בשינה (נחירות, הפסקות ארוכות בין הנשימה בשינה).
והנה החלק היותר מענין: סימפטומים של הפרעות שינה וסימפטומים של הפרעות קשב וריכוז שלובים יחד, זה אחרי זה. תופעת הביצה והתרנגולת. הפרעות שינה גורמות לפחות שעות שינה (מן הסתם), ומחסור בשעות שינה גורם לתופעות של בעיות קשב וריכוז להחמיר…..מה שיוצר מעגל ייאוש גדול אצל משפחות רבות.

מעגל קסמים זה מתנהל בצורה דומה מאוד עם עייפות יתר של תינוקות:
אם התינוק אינו ישן מספיק שעות שינה בלילה, זה גורם לו להיות מותש מאוד למחרת. עייפות היתר, מקשה עליו לישון טוב יותר גם את תנומות היום וגם במהלך הלילה הבא. וכך נוצר שוב מעגל קסמים כיוון שאצל תינוקות, בניגוד אלינו המבוגרים, שינה משרה שינה ועייפות גוררת עייפות.
אני כל פעם נדהמתי מחדש לגלות כמה תינוקות ישנו שעתיים ואפילו שלוש בשנת הצהריים ולאחר מכן שפשפו עיניים כבר בשבע בערב.
אז אם חשבתם לוותר על תנומת יום של ילדכם כדי שישן טוב בלילה או שהנחתם, שתשכיבו אותו מאוחר יותר לישון והוא יקום פחות במהלך הלילה או בשעה מאוחרת יותר – כדאי שתשקלו שוב.

האם הפרעות שינה באמת יכולות לגרום גם לבעיות של קשב וריכוז בעתיד?
אז כמו שכבר כתבתי, מומחים רבים אכן מסכימים כי יש קשר הדוק בין ADHD ושינה, אבל בעשור האחרון מצאו כמה חוקרים, כפי שפורסם במאמר בניו יורק טיימס, ראיות לכך שבעיות שינה באמת עשויות להיות גורם להפרעות קשב וריכוז. מאמר בניו יורק טיימס מסביר היטב את ההלימה בין השניים.
דוקטור מריל וויז, נוירולוגית ילדים ומומחית לרפואת שינה מסכמת את המאמר: "אף אחד לא אומר כי הפרעות קשב וריכוז אינן קיימות מכל מיני סיבות, אבל יש תחושה חזקה שבעידן של היום,  צריכים לשלול קודם את נושא בעיות השינה."

איך הורים יכולים לעזור לילדם?
אז לשאלת השאלות: מה בא קודם, בעיות שינה או הפרעות קשב וריכוז, מומחים עדיין לא הצליחו להגיע לתשובה חד משמעית. אבל עובדה אחת נשארה ברורה: זה קריטי שתינוקות וילדים יקבלו את שעות השינה החיוניות להם וכמו כן, קריטי שילדים עם בעיות קשב וריכוז, יקבלו את כמות שעות השינה המספקת עבורם.
כדי להגיע למצב כזה, בו אנחנו כהורים, דואגים לתינוק ומאפשרים לו את התנאים הכי טובים להתפתחות, גדילה וכמובן גם שינה, מומלץ לפעול בדרכים הבאות:
1. בדיקות וייעוץ – לא להסס לפנות לרופא הילדים. בכל בעיה או חשש שמתעורר – פנו לרופא לבדיקה או לשמיעת חוות דעת. גם לפני שמתחילים תהליך ייעוץ שינה התנהגותי (וברוב המקרים זה אכן התנהגותי), אני תמיד ממליצה להורים להתייעץ קודם עם הרופא המטפל כדי לבדוק שאין מניעה להתחיל תהליך התנהגותי שכזה או שאין חשש לסיבה רפואית כזו או אחרת.
2. גבולות ושגרה – הציבו גבולות, יצרו שגרה והיו עקביים. כולנו יודעים שמדובר בשינה, ילדינו צריכים גבולות וכמו כן, הם צריכים לדעת שאמא ואבא מאוד ברורים ועקביים בכל מה שקשור לאכיפת גבולות האלה.
על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. זה עלול להיות קשה (אפילו קשה מאוד!) להכניס אותם מיטה ועוד יותר קשה לגרום להם להישאר בה ולהירדם בשעה סבירה. אבל אם תעשו את המקסימום, תקיימו שגרת שינה טובה ותדבקו בה, אתם תראו תוצאות וזה ישתלם גם בטווח הרחוק יותר.
3. טקס שינה – רבות דובר על טקס שינה ומחקרים מעידים על כך שטקסי שינה, כבר מגיל אפס, מעלים את הסיכויים להרגלי שינה טובים ושגרת יום ולילה קלים יותר בהמשך החודשים הראשונים ובכלל בהמשך החיים.
אל תפסחו על טקס שינה בחדר. גם אם מדובר על תינוק בן שבועיים. זה לוקח ממש כמה דקות ומבחינת זמן איכות – אין שני לו.
הקפידו על טקס שינה שלא כולל אוכל (ולא חייב לכלול אמבטיה) אבל כן כולל כמה דקות של שיר, סיפור, לילה טוב והירגעות לפני השינה הכולל כאמור, כמה דקות כיפיות ואיכותיות יחד. טקס שינה מאוד עוזר "להרגיע את הרוחות" ולהיכנס לאווירה של שינה. טקס שינה חשוב בעיקר כאשר נמצאים בעייפות יתר והאדרנלין מדכא את המלטונין (הורמון השינה) בגוף. הוא יעזור להפוך את מאזן ההורמונים ולתת למלטונין את הכבוד המגיע לו בשעות הלילה ובשעות ההשכבה.
4. סימני עייפות – להשכיב תינוק עייף מדי זה אחד האתגרים הגדולים. היו קשובים לילדכם ופחות לשעון. שימו לב לסימני העייפות שלו ולמה שמאותת לכם. אם תקפידו להשכיב עד 20-30 דקות מזיהוי סימני עייפות אלו, אתם תראו שגם חווית ההרדמה וגם חווית השינה תשתפר.

תמי בריקמן – יועצת שינה מוסמכת 'לילה טוב'