גנית פרג

מחלות ילדים וחוסר שינה – איך שוברים את המעגל?
כשהקטנים שלנו חולים הם כל כך סובלים, ואנחנו  – לא פחות…

לשינה מספקת תפקיד מרכזי בחיזוק המערכת החיסונית אולם דווקא בעת מחלה מתגברות הפרעות השינה בקרב הילדים הסובלים מהן גם כך, ודווקא אז קשה לספק לגוף את הדבר לו הוא זקוק ביותר  – מנוחה והחלמה. לכן, גם בעונת המחלות כדאי לנצל את תקופות ההפוגה ולהתחיל בהקניית הרגלי שינה בריאים. ויפה שעה אחת קודם.
אחד החששות הגדולים ביותר של הורים לילדים צעירים הוא המחלות: צינון, שיעול, סטרידור, שלשולים ונראה כי אין לזה סוף…. חלקם מעדיפים לדחות את שליחת הילדים לגן או למשפחתון עד לסיום החורף בכדי להגן עליהם ממחלות מדבקות והורים לילדים שכבר נמצאים בגן מוצאים את עצמם מבלים יותר זמן בבית, לצידו של ילדם החולה, מאשר בעבודה, שלא לדבר על הדילמות של הורים ולעיתים אף קבלת החלטה לשלוח את הילדים לגן בכל זאת.

ניתן לראות כל העת שישנם ילדים שפשוט נדבקים מהר יותר וקולטים כל חיידק או וירוס שרק עובר בסביבתם לעומת ילדים אחרים שכמעט ואינם חולים. הסיבה לכך היא שכמות המחלות בה הילד ידבק ומידת חומרתן תלויה בעיקר במערכת החיסון שלו. ככל שמערכת החיסון חזקה יותר הילד ידבק פחות במחלות שייחשף אליהן וגם אם יידבק, ייטיב להתמודד איתן  – המחלה תהיה חמורה פחות וההחלמה מהירה.

על שינה ומערכת החיסון

ישנן דרכים רבות לחזק את מערכת החיסון אבל אני רוצה לדבר על תרומתה של שינה טובה. לא בכדי אני מרבה להשתמש בביטוי "הרגלי שינה בריאים" –  שינה מספקת חיונית לפעילות חיסונית טובה וחוסר בשעות שינה גורם לירידה בתפקוד מערכת החיסון. בניסוי שנערך חיסנו בחיסון נגד שפעת שתי קבוצת של ילדים ומבוגרים  –  האחת ישנה 4 שעות בלבד במשך מספר לילות והשניה ישנה בכל לילה 8 שעות. בבדיקה של רמת הנוגדנים שנוצרו כתגובה לחיסון נמצא כי היא נמוכה באופן משמעותי בקרב הקבוצה שישנה פחות.

זאת ועוד, ידוע כי בזמן השינה פצעי הגוף מחלימים באופן מואץ ויש עלייה ביצור תאי הדם הלבנים הנלחמים בזיהומים. גם הפרשת הקורטיזול, המעורב בתהליכים חיסוניים, נמצא בשיאו לקראת סיום הלילה ושינה בלתי מספקת פוגעת בייצורו.

הפרעות שינה ומחלות – כמו הביצה והתרנוגולת

הקשר שבין הפרעות השינה והמחלות מזכיר במידה רבה את הביצה והתרנגולת – ילדים שלא ישנים טוב, או סובלים מחוסר בשעות שינה, הם ילדים שחולים יותר וכשהילדים חולים, השינה שלהם מופרעת לעיתים תכופות יותר.

כשהרגלי השינה של הילד אינם טובים יש לו קושי להירדם באופן עצמאי והוא מתעורר בלילה ואינו מסוגל להירדם בחזרה ללא עזרת ההורים. בזמן מחלה המצב רק מחמיר – הילד יתעורר פעמים רבות יותר ולעיתים אפילו עם עזרת ההורים יתקשה לחזור ולישון. מצב המחלה מקצין את הפרעות השינה הקיימות במילא. לעומת זאת, אצל ילדים בעלי הרגלי שינה טובים המסוגלים להירדם באופן עצמאי, רואים בבירור שגם בעת מחלה השינה שלהם לא תופרע וגם אם כן זה לא יהיה באופן משמעותי.

איך מתחילים בהקניית הרגלי שינה כשהילד כל הזמן חולה?

הורים המעוניינים ללמד את ילדם הרגלי שינה טובים מתלבטים פעמים רבות מתי הזמן המתאים להתחיל בכך. בתקופות של מחלות ובעיקר בחורף, מציאת הזמן הנכון הופכת למשימה כמעט בלתי אפשרית.

אין שום בעיה להתחיל תהליך לימוד הרגלי שינה במקרים בהם הילד מעט מצונן, אך אם הילד מעלה חום או סובל ממשהו, רצוי לטפל קודם בילד ולהתחיל בתהליך רק כאשר הילד מרגיש טוב יותר.

יחד עם זאת – אם כבר יצאתם לדרך של הקניית הרגלי שינה והילד חלה במהלכה, אין להפסיק את התהליך כי זה רק יגרום לו לבלבול. כמובן שגם בתקופת המחלה יש להמשיך ולהיענות לצרכיו של הילד אפילו במחיר חריגה מהתהליך שהוגדר ואז השתדלו לחזור למסלול כבר למחרת או לכל היותר אחרי יומיים-שלושה כאשר חל שיפור במצבו.

חשוב מאוד להקפיד, למרות המחלה, לא להחזיר הרגלים שכבר הודברו כמו הרדמה בהנקה / בקבוק, הוספת ארוחות לילה לילד שכבר נגמל מהן  (אלא אם יש הוראה מפורשת של רופא) ועוד.

לילה טוב והרבה בריאות

גנית פרג