גנית פרג

בשנים האחרונות ניכר כי לא מעט ילדים סובלים מתסמינים שונים של חרדת נטישה, בין אם מדובר בקשיים להירדם באופן עצמאי ובין אם מדובר בפחד מפני הפרידה מההורים. כל המידע אודות חרדת נטישה בקרב ילדים, ודרכים להתמודד עם הבעיה, במאמר שלפניכם.


מהי חרדת נטישה?

חרדת נטישה היא למעשה מעין פחד או חשש לאבד אדם אהוב, להישאר לבד ולעיתים מדובר גם בפחד להתרחק מהבית, כשהחרדה נובעת מהתוצר של הפרידה, כלומר להישאר לבד, ללכת לאיבוד או שמשהו יקרה לאחד ההורים. חרדת נטישה בקרב ילדים מאופיינת בתסמינים שונים, החל מבכי, התעקשות על שינה לצד ההורים, עצבות, דאגה לא שגרתית, רצון למשוך תשומת לב ואפילו סיוטי לילה. לצד התסמינים הללו, ישנם ילדים שחווים גם תסמינים פיזיים ברגעי הפרידה כמו כאבי ראש, בחילות וכאבי בטן.

חשוב לציין שהפחד מפני נטישה הוא פחד טבעי, והוא מהווה חלק מהתפתחותם של הילדים. אך יחד עם זה, יש מגוון רמות של חרדת נטישה, כשחלקן עלולות לפגוע בתפקוד השגרתי של הילדים, ובמקרים הללו חשוב לתת לכך תשומת לב ולטפל בבעיה באופן מקצועי.

חרדת נטישה טבעית מאפיינת ילדים בגילאי 8 חודשים ועד גיל שנה וחצי

, והיא מתבטאת בתסמינים שונים כמו הפחד להתרחק מההורים ואפילו בכי ברגעי הפרידה. חשוב להבין שלא כל חרדת נטישה מצריכה טיפול מקצועי, מאחר וחרדה טבעית היא תהליך התפתחותי תקין ונורמטיבי במהלכו הילדים לומדים להבחין בין אנשים שמוכרים להם לבין אנשים זרים, כמו גם ההבנה שהאדם שנפרדים ממנו לא נעלם לעד, אלא עתיד לשוב בקרוב. ההבנה הזו למעשה חותמת את תהליך החרדה הטבעית, ואם הילדים עדיין חווים חרדה למרות ההבנה הזו, וחווים מצוקה ברגעי פרידה, הרי שיש לפנות לגורם מקצועי לטובת טיפול מותאם, כמו הדרכת הורים מקצועית המעניקה כלים חיוניים להתמודדות עם חרדת הנטישה, כמו גם הבנה מעמיקה של התנהגות הילד.


מה עושים?

אם אתם חשים שילדכם סובל מחרדת נטישה, חשוב שתדעו כיצד להגיב ואיך להתמודד עם רגעי הפרידה מהילדים. יש לא מעט הורים שלא בטוחים מהי הדרך האידיאלית ביותר להגיב לילדיהם, ולעיתים הם עשויים להזיק יותר מאשר להועיל, לכן מוטב להתייעץ עם גורם מוסמך ובעל ידע, שיסייע לכם לנווט את התגובות והפעולות שלכם למקום הנכון.

חשוב להבין שאין דרך אחת נכונה, אלא כל מקרה לגופו, כשיש לקחת בחשבון את אורח חייו של הילד (כלומר, האם הוא נוהג להישאר עם סבא וסבתא, אם יש לו יחסי אמון עם בני משפחה נוספים וכו'), להבין מאיפה נובע הקושי להתרחק מההורים כמו גם להתחשב בפרמטרים שונים על מנת למצוא את דרכי הפעולה הנכונות, ולהעניק לילד ביטחון ומרגוע.


דרכי התמודדות עם חרדת נטישה

כיום יש לא מעט כלים ודרכים לטיפול בחרדת נטישה, בין אם מדובר בטיפול מסורתי ובין אם מדובר בטיפולים מודרניים יותר. בין האפשרויות השונות לטיפול בבעיה, ניתן למנות את השימוש בחפץ מעבר, כלומר חפץ שאליו הילד קשור באופן בלתי רגיל. אותו החפץ מעלה בילדים אסוציאציה של בית, ומעניק להם את תחושת הביטחון הנחוצה. לעיתים דרכי ההתמודדות יהיו דווקא טמונות בסביבה, כשתתבקשו להכיר לילד אזורי משחק חדשים, ולהרגיל אותו להתנסות ולחוות מקומות לא מוכרים.

הורים רבים מספרים על "רגרסיה" בשינה של הילד אשר דורש יותר את נוכחותם בשעות הלילה ובעיקר לפני השינה, חשוב לציין במקרים כאלו שעל מנת להבין האם מדובר בשלב של חרדת נטישה, יש לבחון האם הצורך הזה בנוכחות קיים בכל שעות היום (למשל בפרידה בגן, בהיעלמות ההורה מטווח הראיה של הילד בזמן משחק וכו'…) אם התשובה היא כן אז אכן יתכן ומדובר בחרדת נטישה אך אם דרישת הנוכחות הזו היא בשעות הערב והלילה יתכן שמדובר בבעיית שינה. לעיתים קרובות כשילד לא יודע להירדם באופן עצמאי ונזקק לעזרת הוריו, בשלב מסויים הוא מפתח לכך עמידות ודורש יותר ויותר את נוכחותם, כך שאם הדבר בא לידי ביטוי בזמנים אלו הרי שמדובר בבעיית שינה ולא בחרדת נטישה. חשוב לציין ש"שיטת לילה טוב" שפותחה על ידי גנית פרג, מותאמת באופן מדויק לקהל הישראלי ומוכרת במדינות רבות ברחבי העולם. הנה שיטה ייחודית ללימוד ושיפור הרגלי שינה עצמאיים, שמבוססת על עקרון בסיסי של מענה תמידי ומידיי לבכי של הילד, כך שגם אם הילד סובל מחרדת נטישה שמאופיינת בין היתר בפחד לישון לבד או בנדודי שינה, שיטה ייחודית זו עשויה להוות בעבורכם פתרון לבעיה.

חרדת נטישה מאפיינת לא מעט ילדים, כשלעיתים מדובר בתהליך נורמטיבי ולעיתים יש צורך בהתערבות מקצועית. אם אתם מתלבטים אם ילדיכם סובל מחרדת נטישה – הירשמו להדרכת הורים ותוכלו לקבל מגוון רחב של כלים על מנת להתמודד עם החרדה באופן המיטבי.