גנית פרג

אם להיות כנים, אנו ההורים רוצים שני דברים: ראשית שלילד שלנו יהיה הכי טוב שניתן, ושנית לישון טוב ורציף. אי לכך גם אם הורים רבים יודעים שתינוק שנרדם עם בקבוק ושקם לאכול בלילה אינו מבטא מצב אידאלי, הם עדיין לא ימהרו לשנות דבר, כי רק המחשבה על הקושי העתידי גורמת להימנע מתהליך הגמילה. עם זאת, אם רק מבינים כיצד לגמול נכון, מהר מאוד למדים שמדובר בברכה, בין אם התינוק לומד לישון ללא שום תלות ובין אם השינה יותר איכותית ורציפה (שלו ושלכם).

צורך אל מול הרגל

אחד מהקשיים הגדולים בגמילה קשור אלינו ההורים, ולו כי אנו חוששים שהתינוק רעב ואנו מונעים ממנו צורך בסיסי. כיצד אם כן אפשר להיות בטוחים שהתינוק אינו צריך בקבוק בלילה? ובכן באופן כללי ניתן לומר שאם התינוק מעל לגיל שנה הוא כבר לא זקוק לאכול במהלך הלילה, ואם הוא עדיין קם באופן תכוף, נראה שמדובר בהרגל (או לחלופין בצורך רגשי) ולא בצורך באוכל. עם זאת, לפני שממהרים לנתק את הבקבוק, יש לוודא שהתינוק עולה כראוי במשקל ושמדובר בתינוק בריא. כמו כן, אם הוא קם לאכול בקבוק וחוזר לישון במיטתו מבלי שנרדם עם הבקבוק או כל עזרה אחרת, הניחו לו, אין טעם לשנות הרגלים כל עוד הדבר אינו מפריע.

חיזוקים בעד גמילה

מחפשים סיבה שתגרום לכם לגמול את התינוק מהבקבוק? ובכן האכילה באמצע הלילה אינה אידאלית לשיניים, וזאת כי בלילה יש לנו פחות רוק ואילו בתרכובת יש סוכר, כך שחיבור בין השניים עשוי להוביל לעששת שתדביק שיניים שטרם בקעו. מבקשים טיעון נוסף שיצדד בהחלטה להתחיל בגמילה? ובכן אם התינוק אוכל בעצמו כשהוא שוכב במיטה, חשוב לדעת שאכילה בשכיבה אינה בריאה ואינה בטוחה, ובמקרים קיצוניים עשויה להוביל לדלקת אוזניים, ולו כי התרכובת עברה אל האוזן התיכונה.

הכנה לקראת השינה

הורים רבים תוהים האם להאכיל את התינוק במאכל "ממלא" לקראת השינה. ובכן מחקרים מראים שלרוב לא הרעב הוא זה שמעיר את התינוק, ואף האכלה מרובה עשויה להוביל לתוצאה הפוכה, אם כי לא בהכרח. מה שכן צריך לעשות זה לתת ארוחת ערב בשעה שהילד מראה סימני רעב, ולא לדחות את הארוחה לשעה מאוחרת, כי אז ייתכן שהילד כבר יהיה עצבני ולא יאכל טוב, משמע לא יישן טוב. בנוסף תמיד רצוי להפריד את הבקבוק מטקס השינה ולהאכילו מחוץ לחדר ולפני האמבטיה.

צעד אחר צעד

הצורך ברור וגם המועד, אך כיצד מיישמים? ובכן מי שמבקש הנחיה צמודה לצד מענה פרטני מוטב שישקול לפנות אל יועצת שינה בשיטת 'לילה טוב'. מבקשים לשמוע אודות השיטה? ובכן ראשית יש להפסיק עם הבקבוק שלקראת השינה, וזאת כי אם התינוק רגיל להיכנס למצב שינה באמצעות הבקבוק, אין זה יהיה הגיוני לבקש ממנו להירדם ללא הבקבוק לאחר שהוא מתעורר באמצע הלילה. מכאן שגם אם רגילים להאכיל את התינוק לקראת השינה, יש להפריד בין האכלה לשינה. כיצד? מרווחים בין שני הדברים ולא מאפשרים לתינוק להירדם תוך כדי אכילה. מה עושים אם בעת האכלה התינוק מתחיל להתנמנם? מוציאים את הבקבוק מפיו. עוד טיפ? קבלו שניים: לאחר שהתינוק סיים לאכול מהבקבוק, ערכו טקס שינה. כך למשל ניתן להרימו על הידיים, לשיר לו שיר לילה טוב קבוע ורק לאחר מכן לכבות את האור להשכיבו לישון. מהו הטיפ הנוסף? היו עירניים לקצב היניקה שלו, כשהוא מתחיל להאט, נתקו את הבקבוק כיוון שהוא מסמל לנו ששבע ומעתה מתחיל להירדם.

טעויות נפוצות

הרבה פעמים הורים מחפשים אחר פשרה, ועל כן במקום לגמול, הם מחליפים את החלב במים, או פשוט מפחיתים כמויות. האם זה יעיל? ובכן קיימים מקרים שעבורם זה עוזר, אך באופן כללי אם התינוק נרדם עם הבקבוק, אין זה משנה מה התוכן שיש בו. כמו כן, אם בכול זאת מבקשים להוריד אוכל עשו זאת בהדרגה, ודחו בכל פעם את ההאכלה הבאה בשעה נוספת, כך הילד ילמד להירדם גם ללא בקבוק במהלך הלילה אך חשבתם שהגיעה שעת האכול קומו ותנו לו מיד, אל תנסו להחזירו לישון ורק אם לא יצליח תתנו בקבוק כי אתם עלולים ליצור בלבול שיביא לבכי ממושך ויקיצות ארוכות בלילה.. פה נציין שכל זאת אידאלי רק אם התינוק יודע להירדם לבד, כאשר להירדם לבד אומר שאין שום תלות – לא ביד של ההורה, לא בהחזקת הבקבוק ואף לא בשהייה של ההורה בחדר. ברגע שהשלב הזה יגיע, שלב הגמילה יהיה הרבה יותר פשוט.

כוחה של התמדה

לסיכום נציין שאין קסמים וגמילה אינה קלה. עם זאת, אך אם רק תבינו את הרציונל שמאחורי הגמילה, יהיה לכם הרבה יותר קל להתמיד, כך שכעבור שלושה שבועות תזכו בתגמול – תינוק שישן טוב. מה קורה אם תשברו באמצע התהליך? נראה שתצטרכו להתחיל מהתחלה. בהצלחה!