גנית פרג

ההורות מביאה רגעים קטנים של אושר, אך לצדם יש לא מעט רגעים מאתגרים, כשאחד מהם נוגע לשינה והירדמות. תינוקות זקוקים להוריהם על מנת להירדם, לכן חשוב לקבל את מלוא הכלים והטיפים בנושא על מנת שנוכל לסייע להם. איך מרדימים תינוק? ריכזנו בעבורכם מידע חיוני וטיפים שימושיים.

הרגלי שינה בקרב תינוקות

הקניית הרגלי שינה לתינוקות תלויה במידה רבה בנו, ההורים. למרות שלכל תינוק יש את הרגלי השינה הייחודיים לו, יש לא מעט דרכים שבאמצעותן נוכל לסייע לו להירדם באופן המיטבי. למעשה, חשוב לזהות את תבנית השינה של התינוק, להבין מהן שעות הערות שלו במהלך היום ומהם הרגליו, מאחר ולעיתים תבניות השינה של התינוק הן אלה שעלולות להפריע לשינה רציפה, ואף לתהליך ההתפתחות. שינה אצל תינוקות היא אלמנט משמעותי בהתפתחותם, לכן חשוב להעניק לכך את מלוא תשומת לב, ולא להקל ראש בנושא.

השינה מורכבת משלבי שינה שונים שחוזרים על עצמם, כשמחזור השינה בקרב תינוקות נמשך כשעה. בתום כל מחזור שינה, התינוק עשוי להתעורר, ועלינו ללמדו כיצד להירדם באופן עצמאי על מנת שיוכל לישון ברציפות.

בחודשיים הראשונים שלאחר הלידה, השינה של התינוק אינה רציפה והיא מסתכמת ב15 שעות שינה בממוצע, המפוזרות לכל אורך היממה. החל מגיל חודשיים הרגלי השינה של התינוק מתחילים להתגבש באופן היררכי והוא מסגל לעצמו תבנית שינה ייחודית, כשמגיל 5 חודשים, ניתן להתחיל ללמד את התינוק להירדם באופן עצמאי. כמו כן, מגיל שנה, תוכלו להבחין בכך ששעות השינה של התינוק פוחתות, מאחר ואינו זקוק לכל כך הרבה שעות שינה כמו בעבר, ויחד עם זה הוא הופך לפעיל ואקטיבי יותר. אם התינוק נתקל בבעיות הירדמות ואם אינכם מצליחים לסייע לו, אל תחששו להתייעץ עם איש מקצוע, ופנו לייעוץ שינה לתינוקות – כך תוכלו לקבל מגוון כלים שיסייעו לכם לצלוח את התהליך.

איך נסייע לתינוק להירדם?

יש לא מעט אפשרויות ופעולות שמסייעות לתינוק להירדם, כשרצוי למצוא את הדרך האידיאלית ביותר. תינוקות מבטאים את הצורך בשינה בשלל סימני עייפות שונים כמו בכי, משיכת האוזניים, שפשוף העיניים, פיהוק, הטיית הראש הצדה ועוד, אם אתם מזהים את הסימנים הללו, מוטב שתגיבו אליהם על מנת לסייע לתינוק להירדם. מרגע הלידה, חשוב ליצור תהליך שינה שגרתי הכולל בין היתר אמבטיה, כיבוי אורות, החלפת בגדים, אווירה רגועה ונינוחה בבית וכו'. טקס השינה הקבוע, לרבות כל הפעולות שכלולות בתוכו, יסייעו לתינוק להבין מהו סדר היום שלו – מה שיאפשר לו להירדם במהירות ולישון שינה איכותית, לכן חשוב לשמור על עקביות.

לצד טקס השינה, מומלץ לאפשר לתינוק להירדם מבלי להיעזר בגורם שלישי, כלומר יש תינוקות שנרדמים רק כשהם על הידיים או במהלך ההנקה, וחשוב להימנע מזה על מנת שהשינה לא תהא תלויה בפעולות הללו. מה כן ניתן לעשות? תוכלו להיעזר בחפץ מעבר, כמו בובה אהובה או צעצוע שהילד מחובר אליו. אם התינוק מתעורר באמצע השינה ובוכה, חשוב שתעניקו לו ביטחון, מה שניתן לעשות באמצעות מגע כמו ליטוף או חיבוק.

סיבות אפשריות לקשיים בהירדמות

לעיתים, תינוקות מתקשים להירדם או לישון באופן המיטבי, מה שעלול לפגוע בתפקודם במהלך היום כמו גם בתהליך ההתפתחות שלהם, לכן חשוב להבין ממה נובע הקושי, ובמידת הצורך לפנות להדרכת הורים על מנת לקבל כלים חיוניים להתמודדות עם הבעיה. מה יכולות להיות הסיבות לקשיי שינה? ובכן, ברוב המקרים תינוקות לא מצליחים להירדם כיוון שתלויים בגורם חיצוני (אוכל, מגע ועוד…). סיבות נוספות יכולות להיות קשורות למצבים בריאותיים שגרתיים כמו צינון, בקיעת שיניים וכו'…   לעיתים חיתול מלא, טמפרטורה לא נעימה וכן הלאה…

יש לא מעט דרכים שבהן ניתן להיעזר על מנת לסייע לתינוק לישון, כשחשוב למצוא את הדרך האידיאלית ביותר בעבורכם. אל תהססו, ופנו לייעוץ שינה, הכולל בין היתר את שיטת "לילה טוב" הייחודית שפותחה על ידי גנית פרג, והיחידה שמתחייבת למענה תמידי ומיידי לבכי, מה שיסייע להעניק לילדיכם את הטוב ביותר. לילה טוב.