גנית פרג

הרגלי שינה נכונים מהווים אלמנט חיוני בהתפתחות בקרב תינוקות. למרות שמדובר בצורך בסיסי, יש לא מעט הורים שנתקלים ברגעים לא פשוטים ומאתגרים. בין אם אתם חווים קשיים בהרדמת התינוק, ובין אם הוא סובל מאיכות שינה ירודה, יכול מאוד להיות שהפתרון טמון בחלונות השינה שלו.


מהם חלונות שינה?

חלונות שינה הם פרק הזמן בו התינוקות נוטים להירדם בקלות יחסית, והם למעשה הזמן הנכון ביותר להרדים אותם. הירדמות במהלך חלונות השינה הללו מסייעת לשפר את איכות השינה ותורמת לשנת לילה רציפה. בפרק הזמן של חלונות השינה, מופרש מלוטנין, הורמון אותו נהוג לכנות כהורמון השינה. כמו כן, יש לציין כי חלונות השינה תלויים במידה מסוימת באיכות התנומות של התינוק במהלך היממה.

במקרים בהם מחמיצים את חלונות השינה, עשויים להיות לא מעט אתגרים בתהליך הרדמת התינוק. כמו כן, הוא אף עלול להתעורר במהלך הלילה או לחלופין מוקדם מאוד בבוקר. נוסף לכך, החמצת חלונות השינה עשויה להוביל למצב בו התינוקות אנרגטיים במיוחד אך למעשה, הם עייפים. במקרים הללו, לא קל להבחין כי התינוק עייף משום שהוא משדר לסביבה אנרגטיות, ולכן חשוב לשים לב לסימני עייפות מובהקים כמו בכי, משיכת אוזניים, הטיית הראש לצד, שפשוף העיניים וכו'.


מה עושים?

חשוב לשמור על סדר יום רציף ושגרתי בעבור התינוק, בייחוד על מנת שחלונות השינה יהיו קבועים. למעשה, כשהתינוק גדל וצרכיו משתנים, כך גם סדר היום שלו משתנה. למשל, עד גיל 8 חודשים, התינוקות זקוקים לשלוש תנומות במשך היממה, ומגיל שנה וחצי, הם זקוקים לתנומה אחת: שנת צהריים. ניתן לעקוב אחר שעות השינה המומלצות לתינוקות, בטבלת השינה.

כדי לדעת מהן שעות השינה האידיאליות ביותר בעבור ילדכם, מוטב להיעזר בשירותי ייעוץ שינה, משום שייעוץ מסוג זה נותן מענה להורים, ומאפשר ללמוד אודות הרגלי השינה של התינוק, כמו גם לקבל כלים מקצועיים לטיפול בבעיות שינה, לרבות "שיטת לילה טוב" הייחודית.

יתרה מזאת, על מנת להבין איך מרדימים תינוק, חשוב להכיר את תבנית השינה שלו, את שעות הערות ואת השעות שבהן הוא זקוק לתנומה. כמו כן, כדאי לדעת כי השינה מורכבת ממחזורי שינה, שבדרך כלל נמשכים כשעה. מחזורי השינה חיוניים לתינוקות, והם תורמים להתפתחותם. נוסף לכך, הם משמעותיים להקניית סדר יום שגרתי בעבורם. לכן, אם אתם מזהים שיבושים במחזורי השינה של התינוק או בקשיי הירדמות, רצוי להתייעץ עם יועצות שינה מוסמכות ואף להסתייע בהדרכת הורים מקצועית.

שינה אצל תינוקות, מהווה חלק משמעותי בהתפתחות ובגדילה, ולכן יש להתייחס לנושא בכובד ראש, ולהעניק לו את מלוא תשומת הלב. אם אתם נתקלים בקשיים, אל תחששו לפנות לגורם מקצועי על מנת לפתור את בעיות השינה, משום שמדובר בשירות שעשוי לסייע לכם באופן ניכר. לילה טוב!