מהו תהליך ייעוץ שינה בשיטת 'לילה טוב'?

ייעוץ שינה בשיטת 'לילה טוב' הנו למעשה הדרכת הורים ממוקדת שינה המלווה על ידי אשת מקצוע שהוכשרה והוסמכה לכך.

למה? כיוון שנמצא שרוב בעיות השינה אינן נובעות מבעיות אובייקטיביות של הילד אלא מקורן בקשיים של ההורה להתמודד מול הבכי של הילד, התסכול הנובע מחוסר הבנת צרכי הילד ועוד

התהליך כולל פגישה עם יועצת שינה ושני ההורים (רצוי), בניית תוכנית עבודה וליווי טלפוני ובמייל למשך חודשיים.

לקבלת חוברת הדרכה לחצו כאן מלאו פרטים ובנושא בחר "קבלת חוברת הדרכה "לילה טוב" בחינם

להתייעצות עם יועצת שינה מוסמכת לחצו כאן ובחרו את היועצת שתלווה אתכם אל "חזון אחרית הלילות" שלכם

פגישת אבחון:

הפגישה כוללת אבחון, תשאול על הרגלים ספציפיים לכל משפחה, הסקת מסקנות מעשיות ובנייה של תוכנית עבודה המותאמת לילד ולמשפחה.

הצורך הנתפס בשינוי מעורר את ההורים לבדוק את המצב. בדיקה כזו פירושה ניסיון להגדיר הרגלים "לא טובים", לאתר תחומים בעייתיים, לנתח את סיבותיהם ולהעריך את השפעתם על טיב השינה.

הרגלים "לא טובים" יכולים להיות מיוחסים לסיבות שונות כמו לידה והריון, חרדה המאפיינת את אחד ההורים (או שניהם), תזונה, סדר יום, תנומות יום קצרות ולא איכותיות וכמו כן תלות בגורמים חיצוניים בכדי להרדים את הילד.

במפגש הראשון מתאמים ציפיות ומגדירים יעדים. היעד שמציבים בתהליך הוא ללמד את הילד להירדם באופן עצמאי ללא שום תלות בגורם חיצוני, גם כשהוא מתעורר במהלך הלילה. ההורים מציבים יעדים בהתאם לרצונם וזה בעיקר תלוי בכמה פעמים הם מעוניינים להאכיל את הילד במהלך הלילה ואם בכלל. היעד נקבע בהתאם לבקשת ההורים.

חשוב להדגיש כי עקביות והתמדה של ההורים בתהליך היא גורם מפתח בהצלחת התהליך.
תהליך השינוי נמשך בין 4-6 שבועות (הגעה ליעד הסופי) + כשבועיים תקופת הטמעה.

הליווי כולל

 "כוונון" התכנית. תהליך ההתקשרות עם היועצת לבין המשפחה כולל מענה טלפוני ומייל במשך חודשיים. תמיכה יומיומית זו מגייסת את ההורים למחוייבות מלאה לתוכנית, נותנת מענה מדויק לדינמיקה המשתנה עם כל ילד וטיפול ברגרסיה. רגרסיה יכולה להיות מיוחסת לסיבות שונות כמו מחלה, צמיחת שיניים או התנגדות לשינוי, מצד הילד, אחיו או הוריו.

הטמעה ומיסוד השינוי

בשבוע האחרון של התהליך (שבוע 7-8), ההורים פועלים ללא הכוונה צמודה יומיומית, למעט מקרים חריגים, הם מדווחים על דפוסי השינה בסיום השבוע. אם במהלך השבוע חלה רגרסיה, המשפחה חוזרת לדיווח יומיומי ל"כוונון" לפי הצורך ואם אין שינוי, אנו מסיימים את התהליך. חזון אחרית הלילות….

עקרונות ותפישת העולם של 'לילה טוב':

    • היענות מיידית לבכי של הילד – לאורך כל תהליך היעוץ ולאחריו יש היענות לבכי. בשונה מגישות מתוזמנות הדוגלות בבכי עד הירדמות, ללא נוכחות ההורים. אנו סבורים כי הרגלי שינה נכונים לא צריכים לבוא על חשבון יחסים טובים עם ההורים, לכן בכל שלב, כשהילד בוכה וזקוק לנחמה, ההורים מתבקשים להרים אותו ולהרגיעו. לאחר מכן, הילד יחזור למיטה. עם הזמן, הבכי יפחת. כמו בכל תהליך שינוי, גם כאן, הילד צריך זמן כדי להתיידד עם המצב החדש (שינה במיטה, למשל).
    • הורדת גורמי התלות (נדנוד, הנקה, ידיים וכיוב') תעשה באופן הדרגתי ולא פתאומי, מה שמקל על ההורה ועל הילד.
  • חלק בלתי נפרד בתהליך ובליווי היומיומי מוקדש להעלאת הביטחון והאמון של ההורים בשינוי ובתהליך, הילד שקולט מסרים זקוק במיוחד בשלבים אלו להורים בטוחים והילד קולט במהרה את חולשות ההורים.

להלן גרף לדוגמה – תהליך של משפחת שיר (הילד עמית):